آتلیه کودک و بارداری روژه

Search
Close this search box.

آتلیه کودک وبارداری روژه

ترکیب بندی در عکاسی

با ترکیب بندی در عکاسی بیشتر آشنا شوید

به زبان ساده مهارت قرار دادن عناصر تصویر در یک قاب از نظر زیبایی شناختی به عنوان ترکیب بندی در عکاسی شناخته می شود. کادربندی اصولی، جذابیت بصری عکس را بهبود می بخشد و در عین حال به بیننده کمک می کند تا مفهوم عکس را درک کند.

ترکیب بندی در عکاسی

یکی از مهم ترین جنبه های فنی عکاسی، ترکیب بندی است که مستقیماً بر زیبایی ظاهری یک عکس تأثیر می گذارد. ترکیب بندی سبک منحصر به فرد عکاس و همچنین ایده ها و مفاهیم تصویر را به مخاطب یا بیننده منتقل می کند. با استفاده از ترکیب بندی می توانید تصاویری را بگیرید که برای بیننده هدفمند و قابل درک باشد. اگرچه این مقاله جهت آشنایی شما با ترکیب بندی عکسهای منظره و فضای باز تهیه شده است، اما اصول و قانون برتر ترکیب بندی در عکاسی هم توضیح داده می شود.

ترکیب بندی در عکاسی به ظاهر موضوعی ساده و کم اهمیت به نظر می رسد. با این حال در گرفتن عکس های موفق و حرفه ای نقش بسزایی دارد. در عکاسی، انتخاب ترکیب ایده آل کار مبهم و دشواری نیست. با رعایت مجموعه ای از قوانین تعریف شده، می توان عکس های جذاب تری بگیرید.

ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی چیست؟

کادر و ترکیب یک نقاشی یا عکس، اولین نقطه تماس بیننده با اثر هنری است. ترکیب بندی مستقیماً بر نحوه انتقال مفهوم عکس تأثیر می گذارد و به بیننده کمک می کند تا آن را بهتر درک کند. یک سوژه ساده می تواند با ترکیب بندی به اثری زیبا تبدیل شود یا یک عکس ضعیف می تواند موضوع یا محیطی باورنکردنی را به تصویر بکشد.

ذهن انسان معمولا فضا هایی که بی نظمی دارند را نمی پسندد. چیدمان عماصر و نظم بخشیدن به فضای عکس اساساً هنر ترکیب بندی است. چیدمانی که ارتباط قوی بین عناصر ایجاد می کند و به مخاطب حس یا مفهومی منتقل می کند.

پیشنهاد ما :آموزش عکاسی از کودک،عکاسی از نوزاد

ترکیب بندی در عکاسی چیست؟

اهداف ترکیب بندی در عکاسی را در این بخش مشاهده می نمایید:

  • انتقال مفهوم سوژه عکاس به بیننده
  • ارائه روایت تصویر
  • ایجاد هماهنگی و ارتباط بین عناصر عکس
  • ساده سازی فضای عکس برای بهبود درک بیننده
  • چیدمان عناصر به صورت منظم برای افزایش جذابیت

ترکیب بندی عکس در انتقال ایده های آن بسیار مهم است. نحوه چیدمان عناصر عکس ارتباط مستقیمی با ایده ها و افکار عکاس دارد. ترکیب بندی سبک منحصر به فردی است که یک عکاس برای بیان ایده ها یا خلاقیت خود از طریق چیدمان اشیا و دیدگاه منحصر به فرد خود استفاده می کند.

هدف اصلی یک ترکیب بندی خوب، حفظ تعادل و توازن بصری و در عین حال بالابردن مفهومی عکس و درک آن برای بیننده است.

در عکاسی، مولفه ترکیب بندی آنقدر قدرتمند است که می تواند روایت تصویر را منتقل کند. این ایده برای بسیاری از ژانرهای عکاسی حیاتی است و آثاری ماندگار خلق می کند. اگرچه شاخه های خاصی ممکن است از همه معیارها پیروی نکنند، قانون ترکیب بندی در عکاسی معمولاً در همه ژانرها یکسان است.

بیشتر بخوانید: نکات کاربردی عکاسی حرفه ای

عنصر اصلی در ترکیب بندی عکس ها تجسم است.

برای گرفتن یک عکس خوب، ابتدا باید صحنه ای را که می خواهید در یک فریم ثبت کنید، تصویر کنید. ترکیب بندی قوی و عکس های طولانی مدت با تجسم خلاق مشخص می شود. قبل از شروع عکس برداری باید در اسرع وقت سوژه و عوامل اطراف را به صورت ذهنی بررسی کنیید.

با ظاهری منحصر به فرد، تجسم به انتقال ایده ها و معنای شما به مخاطب کمک می کند. گاهی اوقات هنگام عکس گرفتن از موضوعات خاص، اتفاقی رخ می دهد و شما باید سریع تصمیم بگیرید. با این حال، مواردی وجود دارد که شما زمان کافی برای تصویرسازی ذهنی از محیط، مفاهیم و حتی تصویر تمام شده دارید. تجسم، برنامه ریزِ ترکیب بندی در پشت صحنه عکاسی است.

بنابراین، قبل از فشار دادن شاتر، هنگام برخورد با سوژه و محیط عکاسی، حتما با افکار و احساسات خود مقابله کنید. از قدرت تصاویر ذهنی برای ایجاد یک ترکیب عمدی و منظم استفاده کنید.

تجسم در عکاسی

قانون برتر ترکیب بندی در عکاسی

اگرچه هیچ قانون سخت و سریعی در عکاسی وجود ندارد، اما می توانید از چند مفهوم برای بهبود تاثیرگذاری تصاویر خود استفاده کنید. یکی از اصول آموزش عکاسی ترکیب بندی است که درک شما از رسانه را تغییر می دهد و فرم و ساختار قاب شما را فراهم می کند.

تنها قانون در عکاسی، با وجود این واقعیت که ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، این است که هیچ کدام وجود ندارد. اما قانون ترکیب بندی در عکاسی وجود دارد که می توانید آنها را در هر شرایطی اعمال کنید تا تاثیر گذاری یک عکس را افزایش دهید.

این دستورالعمل ها به شما کمک می کند تا عکس های جذاب تری از نظر بصری بگیرید، به حس تعادل طبیعی دست یابید، عناصر کلیدی را در صحنه برجسته کنید، یا بیننده را وادار به تمرکز روی تصویر کنید.

وقتی بیشتر این ایده ها را بفهمید، شگفت زده می شوید. آنها در اطراف شما هستند و قابل درک است که چرا برخی از تصاویر “طبیعی” به نظر می رسند در حالی که برخی دیگر صرفاً تصویر هستند.

قانون یک سوم برای ترکیب بندی در عکاسی

قانون یک سوم برای ترکیب بندی در عکاسی

تصور کنید که دو خط عمودی و دو خط افقی تصویر شما را به 9 قسمت مساوی تقسیم می کنند. مهم ترین اجزای صحنه باید بر اساس قانون یک سوم در امتداد این خطوط یا جایی که از یکدیگر عبور می کنند قرار گیرند.

با این کار توجه را به تصویر خود جلب می کنید و دقت آن را بهبود می بخشید. برای ساده تر کردن اجرای قانون یک سوم، برخی دوربین ها حتی قابلیت نمایش آن را به صورت شبکه ای روی صفحه LCD دارند. می توانید ببینید که چگونه خط عمودی و درخت در تصویر زیر با خطوط قانون یک سوم مطابقت دارند.

قانون یک سوم در عکاسی

عناصر ایجاد کننده تعادل ترکیب بندی در عکاسی

اگرچه پیروی از قانون یک سوم و قرار دادن سوژه اصلی در خارج از مرکز تصویر می تواند به یک عکس جالب منجر شود، اما همچنین می تواند این تصور را ایجاد کند که صحنه خالی است. قرار دادن یک شی کمتر مهم برای پر کردن فضا و متعادل کردن “وزن بصری” سوژه به شما کمک می کند ترکیبی هماهنگ ایجاد کنید.

ساختمان در گوشه مقابل تابلو از نظر بصری “وزن” خود را در این تصویر متعادل می کند. این یک ایده ترکیبی حیاتی در عکاسی است.

خطوط هدایت ‎کننده ترکیب بندی در عکاسی

وقتی عکسی می گیریم چشمان ما به طور طبیعی به سمت خطوط کشیده می شوند. با در نظر گرفتن نحوه استفاده از این دستورالعمل های ترکیب بندی، می توانید بر نحوه درک مخاطب از تصویر تأثیر بگذارید، آنها را به تمرکز بر روی سوژه یا تصویر ترغیب کنید، یا آنها را به یک تور در منطقه ببرید.

ما می توانیم از انواع خطوط مانند مستقیم، مایل، منحنی، زیگزاگ، شعاعی و غیره برای بهبود ترکیب بندی تصاویر خود استفاده کنیم. خطوط ساختمان در این تصویر توجه شما را به صحنه جلب می کند و آن را در امتداد هدایت می کند.

عناصر ایجاد کننده تعادل ترکیب بندی در عکاسی

اصل تقارن و الگوی مناسب در ترکیب بندی در عکاسی

الگوها و تقارن طبیعی و مصنوعی در اطراف ما فراوان است. وقتی در مکان های غیرمنتظره استفاده می شوند، می توانند ترکیبی چشمگیر در تصویر ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند برای شکستن تقارن یا الگوها، افزایش تنش به صحنه ها یا به عنوان نقطه اصلی صحنه مورد استفاده قرار گیرند.

اصول تقارن در عکاسی

خوب است بدانید: بهترین زمان عکاسی از نوزاد در چند هفتگی است؟

نقطه دید در ترکیب بندی در عکاسی

قبل از گرفتن سوژه در نظر بگیرید که در آن می خواهید تصویر خود را ثبت کنید. نقطه دید ما تأثیر عمیقی بر نحوه ترکیب عکس ما دارد، که به نوبه خود تأثیر زیادی بر پیامی که تصویر تلاش می کند به تصویر بکشد دارد. عکاسی از بالا، پایین، کنار، پشت، از مسیر بسیار دور، از مسیر بسیار نزدیک و زوایای اضافی علاوه بر سطح چشم را در نظر بگیرید. زاویه دید غیر معمولی این تصویر به تصویری انتزاعی و تامل برانگیز منجر می شود.

پس زمینه در ترکیب بندی در عکاسی

تا به حال چند بار عکسی گرفته اید که فکر می کنید فوق العاده است، فقط متوجه شده اید که سوژه توسط یک پس زمینه به هم ریخته پوشیده شده است و تصویر تمام شده فاقد تاثیر مورد نیاز است؟ یک دوربین تمایل دارد پس زمینه و پیش زمینه را بزرگ تر کند و تصاویر عالی را مخدوش کند. در مقابل، چشم انسان در تمایز بین قسمت های متمایز یک صحنه عالی است. خراب می شود خوشبختانه، حل این مشکل معمولاً هنگام عکس گرفتن آسان است. به سادگی یک پس زمینه ساده را جستجو کنید و ترکیب خود را طوری تنظیم کنید که از موضوع اصلی کم نکند. پس زمینه فوق العاده مینیمال این ترکیب به هیچ وجه از سوژه پرت نشود.

پس زمینه در عکاسی

عمق میدان در ترکیب بندی در عکاسی

به عنوان یک رسانه دو بعدی، عکاسی به ترکیب بندی مناسب نیاز دارد تا عمق موجود در تصویر اصلی را ثبت کند. وجود عناصر در پیش زمینه، پس زمینه و مرکز تصویر به عمق بخشیدن به آن کمک می کند. ترکیب پوشش، که شامل تیره کردن هدفمند یک شی با شی دیگر است، روش مفید دیگری است. از آنجایی که چشم انسان به طور غریزی بین این لایه ها تمایز قائل شده و آنها را از نظر ذهنی تقسیم می کند، شما تصویری با عمق بیشتری تولید کرده اید. عمق تصویر با قرار دادن سوژه های جذاب در زوایای مختلف نسبت به دوربین افزوده شده است.

قاب بندی در ترکیب بندی در عکاسی

چیزهای زیادی در زمین وجود دارد، مانند درختان، سوراخ ها و طاق ها که قاب های طبیعی زیبایی را ایجاد می کنند. شما می توانید با قرار دادن سوژه اصلی در نزدیکی حاشیه ترکیب خود، بهتر آن را از دنیای بیرون جدا کنید. در نتیجه، موضوع اصلی تصویر به طور ارگانیک به سمت توجه بیننده جلب می شود.

قاب بندی در عکاسی

کراپ کردن در ترکیب بندی در عکاسی

اغلب، قدرت یک تصویر کمتر می شود، زیرا نقطه کانونی آنقدر کوچک است که در شلوغی پس زمینه گم می شود. کراپ کردن بخش‎ های اطراف سوژه شما «پارازیت» پس‎زمینه را حذف کنید و با برش دادن نواحی اطراف اطمینان حاصل کنید که سوژه توجه بیننده را به خود جلب می کند. برای تمرکز حواس بیننده بر روی موضوع، تمامی عناصر اضافی از تصویر زیر حذف شده است.

نقطه دید در ترکیب بندی در عکاسی

آزمایش ترکیب بندی در عکاسی

به لطف ظهور عکاسی دیجیتال، روزهای نگرانی در مورد تمام شدن نگاتیو یا هزینه پردازش فیلم به پایان رسیده است. به همین دلیل، اکنون می توان با ترکیب بندی های مختلف آزمایش کرد و تا حد امکان عکس گرفت، با این گزینه که بعداً آن هایی را که نمی خواهیم هزینه ای بپردازیم حذف کنیم. از این به نفع خود استفاده کنید و ترکیب های مختلف را امتحان کنید. تا زمانی که یک مفهوم را آزمایش نکنید، نمی دانید که کار خواهد کرد یا خیر.

ما می توانیم با ترکیب بندی های مختلف در عکاسی دیجیتال آزمایش کنیم تا ببینیم کدام بهتر عمل می کند.

سخن نهایی

از آنجایی که ترکیب عکاسی یک علم نیست، باید به “قوانین” فوق الذکر با شک و تردید نگاه کنید. ممکن است ترکیب فوق العاده ای پیدا کنید که با آن ها در تضاد باشد، بنابراین به هر حال عکس خود را بگیرید و نگران نباشید اگر آنها برای موقعیت شما کار نمی کنند. با این حال، این قوانین نشان داده اند که در اکثر مواقع مفید هستند، بنابراین اگر با دوربین خود بیرون و در محیط باز هستید، حداقل نکته ای برای تجزیه و تحلیل وجود دارد.

در این مقاله شما را با قانون برتر ترکیب بندی در عکاسی آشنا کردیم. امیدواریم این منبع به شما در ادامه این مسیر کمک کند.

معرفی خدمات آتلیه روژه

4/5 - (1 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. ثریا مهدی زاده 9 دی 1402 در 1:03 ب.ظ - پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من به تازگی شروع به یادگیری آموزش های عکاسی کردم. چندین مقاله از سایتتون در زمینه نکات عکاسی خوندم همه عالی بود خصوصا این مقاله. نکات ریزی بیان شده بود که مطمئنا خیلی کمک کننده هست

درج دیدگاه

آخرین مقالات

سوالی ندارید؟