آتلیه کودک و بارداری روژه

Search
Close this search box.

آتلیه کودک وبارداری روژه

قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم در عکاسی و زمان استفاده از آن

عکاسی یکی از زیباترین رشته های هنری می باشد که خیلی از افراد به آن علاقه دارند؛ اما هرکسی که دوست دارد به صورت حرفه ای و یا حتی به صورت تفریحی به عکاسی در فضای باز یا بسته بپردازد، لازم است که قوانین مختلفی را یاد گرفته و در هنگام عکاسی کردن رعایت کند. یکی از این قوانین بسیار مهم، قانون یک سوم در عکاسی است. در تعریف این قانون می توان گفت: به محل و ناحیه قرار گرفتن سوژه عکاسی بر روی خطوط عمودی و افقی فرضی که تصویر را به ۹ قسمت تقسیم کرده اند، نقاط طلایی و قانون یک سوم در عکاسی می گویند. اگر شما هم به عکاسی علاقه دارید و یا به صورت حرفه ای عکاسی می کنید، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ زیرا ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در رابطه با مهم ترین قانون عکاسی، یعنی قانون یک سوم و نقاط طلایی، در اختیار شما عزیزان و همراهان گرامی قرار دهیم.

همچنین پیشنهاد می کنیم که مقاله ی مربوط به عکاسی از کودک در فضای باز را به هیچ وجه از دست ندهید.

قانون یک سوم در عکاسی چیست؟

حتما حالا می خواهید بدانید که قانون یک سوم در عکاسی چیست. به طور کلی می توان گفت که این قانون به نوعی ایجاد یک ترکیب بندی در عکاسی است. به محل و ناحیه قرار گرفتن سوژه عکاسی بر روی خطوط عمودی و افقی فرضی که تصویر را به ۹ قسمت تقسیم کرده اند، نقاط طلایی و قانون یک سوم در عکاسی می گویند. به عبارتی دیگر می توان گفت که وقتی هر تصویر را با دو خط عمودی فرضی و دو خط افقی فرضی به یک شبکه سه در سه تقسیم می کنیم، تصویر به ۹ قسمت مساوی تقسیم می شود. در این تصویر ۹ قسمتی نیز، به نقاطی که خط ها همدیگر را قطع می‌کنند، نقاط طلایی یا یک سوم می گویند. قانون یک سوم در عکاسی به این شکل است که بهترین محل قرار گیری سوژه ی عکاسی، دقیقا روی همین نقاط است.

مطمئنا در این قسمت به طور کامل متوجه شدید که قانون یک سوم در ترکیب بندی عکس چیست. ما در ادامه این مقاله می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که چه زمانی و چطور از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنیم. پس با ما همراه باشید.

همچنین پیشنهاد می کنیم که مقاله مربوط به عکاسی تولد کودک در آتلیه را نیز مطالعه نمایید.

قانون یک سوم در عکاسی

نحوه استفاده از قانون یک سوم در عکاسی

برای استفاده از قانون یک سوم در عکاسی می توانید قاب تصویر خود را در ذهن خودتان با دو خط فرقی عمودی و دو خط فرضی افقی به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنید و با رعایت قانون یک سوم در عکاسی به گرفتن عکس خود بپردازید. البته امروزه تکنولوژی پیشرفت کرده است و حتی اگر شما قصد دارید عکاسی را با گوشی موبایل انجام دهید، بهتر است بدانید که اکثر گوشی های هوشمند و لمسی هم مانند خیلی از دوربین های عکاسی حرفه ای، قابلیت تقسیم و ترکیب بندی کادر و قاب عکاسی را دارا هستند. پس می توانید از این گزینه استفاده کنید و به شکلی دقیق تر از قانون یک سوم ها در عکاسی استفاده نمایید.

شاید این مقاله نیز برای شما مفید و کاربردی باشد: نکات عکاسی بارداری در آتلیه بارداری چه چیزهایی هستند؟

قانون یک سوم ها در عکاسی

زمان استفاده از قانون یک سوم در عکاسی

اکنون به طور کامل متوجه شدید که چطور از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنیم؛ اما آیا در هر زمانی می توانیم از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنیم یا خیر؟

بهتر است بدانید که قانون یک سوم در هر ژانری و در هر نوع سبکی از عکاسی کاربرد دارد و در همه ی عکاسی های خود می توانید از این قانون طلایی و فوق العاده استفاده نمایید؛ با این وجود به این موضوع توجه داشته باشید که هنگام عکاسی همه جزئیات خارج از کادر اصلی باید به شکلی در قاب قرار بگیرند که زیبایی تصویر را نشان دهند. در غیر این صورت پیشنهاد می کنیم که زاویه عکاسی را تغییر دهید. به عنوان مثال می توانید سوژه را در مرکز تصویر قرار دهید و سپس به عکس گرفتن بپردازید. در صورت استفاده از این تکنیک مطمئنا نتایج بهتری خواهید گرفت.

شاید این مقاله نیز برای شما جالب باشد: بهترین زمان برای عکاسی در فضای باز چه وقتی است؟

قانون یک سوم در عکاسی چیست

جمع بندی

ما در این مقاله از وب سایت روژه، تمام سعی خود را کردیم که به پاسخ پرسش قانون یک سوم در عکاسی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ بپردازیم و همچنین بهترین و دقیق ترین اطلاعات موجود درباره قانون یک سوم در عکاسی را به شما عزیزان و همراهان گرامی ارائه دهیم. در ضمن بهتر است بدانید که این قانون فقط مختص به عکاسی حرفه ای با دوربین نیست و حتی برای عکاسی مبتدی چه با دوربین های حرفه ای و چه با گوشی های هوشمند نیز می توانید از قانون یک سوم در عکاسی استفاده نمایید. در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره قوانین عکاسی نیاز دارید و یا ابهامات و سوالاتی دارید که پاسخ آن ها را در این مطلب پیدا نکرده اید، می توانید دیگر مقاله های وب سایت  روژه مثل نکات کاربردی عکاسی حرفه ای را مطالعه نمایید. همچنین برای اطلاع از هزینه عکاسی یا فیلم برداری در آتلیه کودک و نوزاد روژه، می توانید به وب سایت روژه مراجعه کرده و یا با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید و سپس از مشاوران و کارشناسان مجرب روژه کمک و مشاوره بگیرید.

از اینکه تا انتهای این مقاله از وب سایت روژه با عنوان (قانون یک سوم در عکاسی) با ما همراه بودید، از شما کمال تشکر را داریم.

معرفی خدمات آتلیه روژه

4/5 - (1 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. حمیده فلاح پور 9 دی 1402 در 1:21 ب.ظ - پاسخ

    سلام و خسته نباشید. میتونیم از این قانون برای عکاسی افراد هم استفاده کنیم؟نمونه ای از این ایده دارید؟ میتونم ببینم؟

درج دیدگاه

آخرین مقالات

سوالی ندارید؟